Friday, May 15, 2009

Sakit Belakang

Adakah anda pernah mengalami keadaan ini.Sakit di bahagian belakang pasti ramai yang pernah mengalaminya terutama bagi kaum hawa ibu khususnya yang sering melakukan kerja-kerja rumah.Walaupun kita tahu sakit belakang adalah perkara yang tidaklah serius tetapi anda perlu juga berhati-hati akan penyebab masalah ini.Jika tidak diberi perhatian mungkin akan mendatangkan akibat buruk pada anda nanti.

Penyebab sakit di bahagian belakang

Disebabkan oleh otot yang lemah,otot yang tegang atau kaku,urat belakang yang tergeliat, otot yang terkoyak atau juga disebabkan sakit sendi yang mengakibatkan anda rasa sakit di bahagian punggung,kebas kaki,rasa digigit semut di kaki akibat rangsangan saraf dari saraf tunjang.Tekanan perasaan atau tidak melakukan sebarang aktiviti senaman juga boleh menjadi punca sakit di bahagian belakang.

Selain itu mereka yang mempunyai keadaan fizikal yang agak gemuk juga boleh mendapat sakit belakang terutama melibatkan waktu berdiri dan duduk yang agak lama.Kadang-kadang sakit belakang juga adalah kerana tanda- tanda ada masalah arthritis,ulser atau masalah sakit buah pinggang,mengandung atau masalah yang berkaitan genetik atau kecederaan fizikal di bahagian belakang akibat kecederaan.

Simptom sakit belakang

Sakit di bahagian belakang selalunya sakit di bahagian bawah belakang anda dan boleh merebak ke bahagian lain iaitu kaki.Bahagian yang sakit akan merasa sensitif apabila disentuh dan akan berasa lebih sakit apabila anda bergerak.Rasa sakit boleh dirasai seperti pisau yang tajam menikam atau rasa kesakitan yang amat sangat dibahagian otot belakang.

Siapa yang berisiko mendapat sakita belakang?

1-Yang tidak boleh dirawat atau diubah
a) Mereka yang berada dalam pertengahan umur

b) Lelaki
c) Sejarah keluarga yang menghidap sakit bahagian belakang.
d) Mengandung-semasa mengandung ligamen wanita meregang otot abdominal mereka tegang dan lemah dan bahagian belakang perlu menyokong bayi dalam kandungan.
e) Sebahagian tulang belakang mengalami tekanan

2-Yang boleh dirawat atau diubah
a) Kekurangan senaman

b) Pekerjaan dan aktiviti lain yang memerlukan seseorang itu duduk, mengangkat atau menarik barangan berat dan pekerjaan yang mengakibatkan seseorang terdedah kepada getaran.
c) Merokok
d) Berat berlebihan
e) Tekanan
f) Pengunaan streoid terlalu lama

Pencegahan sakit Belakang

-Kurangkan aktiviti yang memburukkan simptom tetapi buat aktiviti biasa tetapi tidak digalakkan berehat dikatil sahaja.
-Buat senaman ringan untuk membina dan menegekalkan otot perut yang kuat dan belakang yang fleksibel.
-Perlu tahu apakah penyebab sakit belakang dan langkah mengelakkannya.

No comments: