Tuesday, October 6, 2009

Air Proses Pembersihan Tubuh

Kita memang dinasihatkan untuk meminum air putih dengan banyak kerana jika kekurangan air badan kitab akan mudah terganggu oleh pelbagai dehidrasi,keletihan,kurang tumpuan dan boleh juga menyebabkan sakit kepala dan juga pelbagai masalah lain akan berlaku.Untuk pengetahuan anda 60 peratus dari tubuh kita adalah air jadi air memang penting untuk tubuh kita.

Minumlah dua gelas air putih, dua jam sebelum berolahraga dan sepanjang berolahraga itu sempatkanlah diri anda untuk minum beberapa teguk air setiap 15 minit dan minum dua gelas lagi bagi setiap 15 minit dan minumlah dua gelas lagi setelah selesai berolahraga.Potassium,Sodium,magnesium,chloride dan sulphur adalah sejenis mineral yang terdapat dalam air putih dalam kadar berbeza-beza iaitu bergantung kepada dari mana sumber air tersebut diperolehi.

Berhati-hatilah dengan air yang telah disuling kerana dlm proses ini kadar mineral akan berkurang, jika anda minum air yang disaring hampir semua mineral di dalamnya akan tertapis kecuali hydrogen dan oxygen dan anda tidak mendapat sumber mineral yang penting.Setiap kali anda minum satu gelas minuman yang mengadungi kafein sebaik-baiknya anda terus minum segelas air putih.Kerja organ tubuh banyak dipengaruhi oleh kandungan air di dalam badan seperti :

1.Jantung-Dehidrasi meyebabkan jantung bekerja dengan kuat kerana kadar air di bawah kadar darah dan tidak cukup untuk bekerja dan ini meyebabkan jantung mengepam dengan kuat untuk mengalirkan air ke pembuluh darah.

2.Ginjal-Air amat penting untuk proses penyaringan yang terjadi di ginjal,jika kekurangan air maka ginjal akan kekeringan sehingga terpaksa bekerja lebih keras.

3. Hati - Air sangat diperlukan oleh proses detosifikasi yg terjadi di hati.Molekul yang tidak berguna untuk tubuh akan dibuang keluar dengan bantuan air sehingga tubuh tetap terjaga kebersihannya

No comments: